آیا مایکروسافت قصد دارد جنگ مرورگر جدیدی را راه اندازی کند؟


به گزارش The Verge ، کاربران سیستم عامل های ویندوز 10 و 11 مایکروسافت اخیراً گزارش داده اند که هنگام تلاش برای دانلود مرورگر گوگل کروم در دستگاه خود، پیام های غیرعادی را مشاهده کرده اند .
بر اساس گزارشها، این پیام ها به این شکل بوده:
«Microsoft Edge با همان فناوری Chrome اجرا میشود، با اعتماد بیشتر مایکروسافت».
“این مرورگر بسیار قدیمی است! آیا می دانید چه چیزی جدید است؟ مایکروسافت اج.”
هیچ کس نمی گوید: “من از پس انداز پول متنفرم. مایکروسافت اج بهترین مرورگر برای خرید آنلاین است.”
به گزارش 9to5google ، در طول به روز رسانی سیستم عامل ویندوز در تابستان 2020، کاربران مایکروسافت با یک پیام پاپ آپ تمام صفحه مواجه شدند که آنها را به مرورگر جدید مایکروسافت اج “پیشنهاد” می کرد. این باعث شده تا کاربران داده های خود را از مرورگرهای دیگر وارد Edge کنند و این مرورگر را به اولین اسلات نوار وظیفه کاربران پین کنند و نماد Edge را روی دسکتاپ آنها قرار گیرد.
مایکروسافت در مرحله بعد، تنظیمات مرورگر پیشفرض کاربران را پاک کرده و پیامی را نمایش داد است که از آنها میخواست Edge را به عنوان مرورگر پیشفرض خود قرار دهند.
در سپتامبر 2018، The Verge گزارش داد که آزمایشکنندگان در بهروزرسانی اکتبر 2018 ویندوز 10، گزارشی را مشاهده کردهاند که میگوید: «شما قبلاً مایکروسافت اج را دارید – مرورگر ایمنتر و سریعتر برای ویندوز 10». هنگامی که از مایکروسافت در مورد این درخواست سؤال شد، مایکروسافت به نشریه مربوطه توضیح داد که صرفاً در حال آزمایش این درخواست است و در بهروزرسانی نهایی این موضوع نمایش داده نمیشود، اما افزود که ممکن است در بهروزرسانیهای بعدی ویندوز 10 مشاهده شود.
در نتایج جستجوی منوی استارت، مایکروسافت کاربران ویندوز 10 و ویندوز 11 را مجبور به استفاده از مرورگر اج و موتور جستجوی بینگ خود کرده است و به انتخاب های پیش فرض مرورگر و موتور جستجوی کاربران احترام نگذاشته است. طبق گزارشها، مایکروسافت حتی اقداماتی را برای مسدود کردن برنامههایی مانند EdgeDeflector انجام داده است که کاربران را به مرورگر اصلی و انتخابهای موتور جستجو هدایت میکند.
یکی از سخنگویان مایکروسافت به The Verge گفت که “Windows ” تجربیات مشتری نهایی خاصی را در ویندوز 10 و ویندوز 11 ارائه می دهد، تجربه جستجو از نوار وظیفه یکی از نمونه های تجربه رو به پایان است که چنین نیست. این موضوع طراحی شده برای تغییر مسیر.” در پاسخ، دانیل الکساندرسن از EdgeDeflector به این نشریه گفت: “مایکروسافت مباشر خوبی برای سیستم عامل ویندوز نیست. آنها تبلیغات، بسته افزارها و اشتراک خدمات را بر بهره وری کاربران خود اولویت می دهند.”
این اولین باری نیست که مایکروسافت سعی می کند بر روی مرورگری که مشتریان سیستم عاملش استفاده می کنند تأثیر بگذارد. اگر حدوداً 40 سال سن دارید، احتمالاً آنها را به خاطر دارید، اما اگر جوانتر هستید، به “جنگ مرورگرها” خوش آمدید.
اولین جنگ مرورگرها:
در دسامبر 1993، مارک آندرسن در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign فارغ التحصیل شد. در آن زمان، او در مرکز ملی کاربردهای ابرکامپیوتر (NCSA) کار می کرده و استانداردهای باز تیم برنرز لی را برای شبکه جهانی وب دید است.
اندرسن و همکارش اریک بینا شروع به ایجاد یک مرورگر وب کردند که دارای گرافیک یکپارچه باشد و بر روی انواع کامپیوترها کار کند. نتیجه مرورگر وب Mosaic بود، و پس از اینکه اندرسن با جیم کلارک ، بنیانگذار شرکت سختافزاری Silicon Graphics ارتباط برقرار کرد، آنها با هم Netscape Communications را ساختند. از آنجا، مرورگر Netscape Navigator متولد شد.
Netscape Navigator به صورت رایگان در اختیار کاربران غیرتجاری قرار گرفت و تا سال 1995 تقریباً بر روی تمام ماشین هایی که به شبکه جهانی وب دسترسی داشتند، نصب شد. Navigator دارای پشتیبانی گسترده تصویر و همچنین کوکی ها بود . اینها درواقع فایلهای کوچکی هستند که اغلب شامل شناسههای منحصربهفرد می شوند که سرورهای وب به مرورگرها ، ارسال میکنند و برای ذخیره تنظیمات ترجیحی کاربر، فونتهای سفارشی، رنگهای پسزمینه و رسانههای جاسازی شده استفاده میشوند. در نسخه 2.0 که در آگوست 1995 منتشر شد، Navigator شامل فریمهای HTML بود که به یک صفحه وب اجازه می داد در صفحه دیگر قرار گیرد، نقشههای تصویر قابل کلیک و اولین ظاهر جاوا اسکریپت نمایش داده می شد. HTML که مخفف H yper t ext M arkup L anguage است، کدی است که زیربنای تمام صفحات وب جهانی است.
در اواسط سال 1995، نت اسکیپ 80 درصد بازار مرورگرها را در اختیار داشت، جیم کلارک شرکت را عمومی کرد و مارک آندرسن روی جلد مجله تایم قرار گرفت. اما، زمانی که Andreessen شروع به ایجاد سر و صدا در مورد ورود نت اسکیپ به عرصه سیستم عامل کرد، زمانی بود که مدیر عامل مایکروسافت، بیل گیتس، متوجه این موضوع شد.
در ماه مه 1995، گیتس یادداشتی را برای همه کارمندان مایکروسافت ارسال کرد و آنها را تشویق کرد که نت اسکیپ را ” شکست دهند”. سپس مهندسان مایکروسافت، از نت اسکیپ بازدید کردند. به گفته مایکروسافت، هدف آنها جمعآوری اطلاعات برای آینده مایکروسافت بوده است، و اینکه در این جلسه، دو شرکت، ایدهها و دیدگاههای خود را برای آینده به اشتراک گذاشتند.
به گفته نت اسکیپ، و همانطور که در یادداشت های مارک آندریسن در آن زمان آمده بود، مهندسان مایکروسافت با یک اولتیماتوم به سراغ آنها آمدند: با هزینه ای ناچیز، پایگاه کد مرورگر خود را به مایکروسافت ارائه دهید وگرنه مایکروسافت آنها را از بازار حذف خواهد کرد. زمانی که نت اسکیپ از ارائه پایگاه کد خود امتناع کرد، مایکروسافت این کار را انجام داد.
مایکروسافت مجوز کد مرورگر را از Mosaic صادر کرد و اینترنت اکسپلورر 1.0 را ایجاد کرد که در آگوست 1995، تنها 15 روز پس از IPO نت اسکیپ منتشر شد. در 7 دسامبر 1995، به طور تصادفی در سالگرد پرل هاربر، بیل گیتس از انتشار اینترنت اکسپلورر 2.0 خبر داد که این شرکت به صورت رایگان این مروزگر را برای کاربران تجاری و همچنین کاربران خانگی ارائه می کرد.
در طی چند سال آینده، این دو مرورگر با هم رقابت می کردند، و مشاهده کردند که یک نسخه کوچک از هر مرورگر در هر ماه غیر معمول نبود و ویژگیهای HTML اغلب بهطور کاملاً متفاوت توسط دو مرورگر ارائه میشوند، و مشاهده کلمات «بهترین نمایش داده شده در نت اسکیپ» یا «بهترین نمایش داده شده در اینترنت اکسپلورر» در وبسایتهای مختلف رایج شد.
در حالی که نت اسکیپ اولین جنگ مرورگرها را با ویژگی های جدید مانند جداول و پر کردن خودکار فرم ها به راه انداخت، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان رایانه شخصی و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) قرار داد. اما، با انتشار سیستم عامل ویندوز 95 بود که مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را در آن بسته بندی کرد و برنده این رقابت شد.
در اکتبر 1997، جشن انتشار مایکروسافت در سانفرانسیسکو برای اینترنت اکسپلورر 4.0، یک نسخه 10 فوتی از حرف “e” برنامه را به نمایش گذاشت. تعجب کارمندان نت اسکیپ را تصور کنید که صبح روز بعد به محل کار خود رسیدند و فقط “e” را در چمن جلویی خود به همراه تابلویی که روی آن نوشته شده بود، “از تیم IE … ما شما را دوست داریم” پیدا کردند.
کارمندان نت اسکیپ فورا “e” را کنار زدند و یک نسخه غول پیکر از دایناسور موزیلا خود را به همراه تابلویی که نوشته شده بود “Netscape 72, Microsoft 18″، بالای آن نشاندند که نشان دهنده درصد سهم بازار دو مرورگر در آن زمان بود. .
در حالی که نت اسکیپ ممکن بود در این رقابت جلوتر باشد، اینترنت اکسپلورر 4 دارای یک مزیت بود، زیرا در هر نصب ویندوز، اینترنت اکسپلورر همراه آن بود، و میتوانست مایکروسافت آن را به صورت رایگان ارائه کند، که توسط منابع عظیم مایکروسافت از فروش سیستم عاملش پشتیبانی میشد. در سال 1998، نت اسکیپ مرورگر خود را منبع باز کرد و شروع به ارائه رایگان آن نمود. اما در پایان سال 1998، مایکروسافت 50 درصد از بازار مرورگرها را در اختیار داشت و تا سال 1999، تقریباً 80 درصد از بازار مرورگرها را در اختیار داشت.
تا سال 2001، اینترنت اکسپلورر توسط 96 درصد از کاربران مرورگر وب مورد استفاده قرار گرفت و پیروز اولین جنگ مرورگرها مطمئناً، تاج گذاری شده بود. با این حال، دولت ایالات متحده به این موضوع توجه کرد و علیه مایکروسافت به دلیل نقض قوانین ضد انحصار شکایت کرد. اساس پرونده وزارت دادگستری این بود که مایکروسافت با ارائه رایگان مرورگر خود و قرار دادن آن در سیستم عامل خود، مصرف کنندگان را مجبور به استفاده از محصول خود می کنند و رقبا را از بازار بیرون می رانند. این موضوع همراه با فشاری بود که مایکروسافت بر تولیدکنندگان وارد می کرد تا اینترنت اکسپلورر را در پلتفرم های خود قرار دهند.
مایکروسافت استدلال می کرد که اینترنت اکسپلورر جزو یکپارچه از سیستم عامل آنها است. در سال 2000، قاضی دادگاه، یافته های خود را صادر کرد که اذعان میداشت، مایکروسافت از موقعیت انحصاری خود سوء استفاده می کند. تصمیم قاضی در نهایت توسط دادگاه تجدید نظر لغو شد.
همانطور که آنها پرچم سفید را بالا برده بودند، نت اسکیپ که در سال 1998 به قیمت 4.2 میلیارد دلار به AOL فروخته شد، سود حاصل از کد مرورگر منبع باز خود را به بنیاد غیرانتفاعی موزیلا داد. برای چندین سال، داوطلبان جامعه روی کد کار کردند، تا اینکه در 9 نوامبر 2004، زمانی که مرورگر فایرفاکس 1.0 برای اولین بار ظاهر شد.
نیاز به استانداردها
در آن زمان، نیاز شدیدی به استانداردهای مرورگر بین پلتفرمی و WHATWG وجود داشت، تا اینکه کارگروه استاندارد ایجاد شد. نیاز به استانداردها با رفتار عجیب اینترنت اکسپلورر 6 آشکار شد. اینترنت اکسپلورر نسخه های 6، 7 و 8 به عنوان “فرزندان مشکل” مرورگرها شناخته می شدند زیرا تگ های HTML5 یا عبارات CSS3 را به درستی تفسیر نمی کردند. اگر توسعهدهندهای نتواند یک اعلان «DOCTYPE» را در کد HTML خود لحاظ کند، IE8 به حالت «quirks» میرود، که در آن سعی میکند ظاهر IE5 را تکرار کند. IE8 همچنین میتواند وانمود کند که IE7 است اگر کاربر روی دکمه «مشاهده سازگاری» کلیک کند، که این کار باعث میشود مایکروسافت وبسایت را در فهرست مشاهده سازگاری خود قرار دهد. این لیستی از وبسایتهایی بود که مایکروسافت تشخیص داد در IE7 بهتر از IE8 به نظر میرسند. خوشبختانه IE9 همه این مشکلات را از بین برد.
همچنین در سال 2005، مرورگر تجاری Opera تبدیل به یک نرم افزار رایگان شد و کاربران را به خود جذب کرد. در 20 ژوئن 2006، اپرا 9 منتشر شد و اولین مرورگر ویندوز بود که تست Acid2 را با موفقیت پشت سر گذاشت، یکی از این تستهای اسید این بود که مرورگرها موظف بودند به درستی نشانگذاری HTML، استایلهای Cascading Stylesheet (CSS)، تصاویر PNG و دادهها را نشان دهند. شناسه های یکنواخت منبع (URIs). این در حالی بود که IE8 آن تنها 20 امتیاز از 100 ممکن را در تست Acid3 کسب کرد که بدترین در بین تمام مرورگرهای اصلی در آن زمان بود و مایکروسافت در مورد این تست ها شکایت داشت.
در ژوئن 2003، مایکروسافت اعلام کرده بود که اینترنت اکسپلورر را در رایانههای مک اپل متوقف میکند. اپل قبلاً در حال طراحی موتور مرورگر خود بود که به WebKit معروف شد. این مرورگر در مرورگر سافاری اپل گنجانده شد که برای اولین بار با Mac OS X v10.3 در اکتبر 2003 عرضه شد. سپس، در 29 آوریل 2010، استیو جابز ، مدیر عامل اپل، با نامهای سرگشاده برای دنیای مرورگرها، حمایت اپل از Adobe Flash در آیفون، آیپاد تاچ و آیپد را رد کرد. Adobe Flash برای بسیاری از انیمیشن ها، بازی ها و ویدیوهای جاسازی شده در وب استفاده می شد. جابز به مصرف انرژی بالای Flash، خرابی های مکرر، عملکرد ضعیف در دستگاه های تلفن همراه، عدم پشتیبانی لمسی و امنیت افتضاح اشاره کرد. تا سال 2010، ظهور مشخصات HTML5 و CSS3 ثابت کرد که جابز درست گفته است، مخصوصاً برای مرورگرهای وب تلفن همراه.
در سپتامبر 2008، گوگل مرورگر کروم را برای ویندوز مایکروسافت و اندکی پس از آن برای سیستم عامل های Mac OS X و Linux منتشر کرد. کروم از موتور رندر WebKit مشابه سافاری استفاده کرد و موتور جاوا اسکریپت سریع تری داشت. تا پایان سال 2011، کروم از فایرفاکس پیشی گرفت و به پرکاربردترین مرورگر جهان تبدیل شد.
دومین جنگ مرورگرها:
در سال 2015، با انتشار ویندوز 10، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشت و به مرورگر اج نقل مکان کرد. با این حال، اج نتوانست در برابر کروم که بیش از 60 درصد بازار مرورگرها در سراسر جهان را در اختیار داشت، محبوبیت زیادی کسب کند. در ماه مه 2017، آندریاس گال، مدیر عامل سابق موزیلا اظهار داشت که گوگل کروم برنده جنگ دوم مرورگرها شده است.
در دسامبر 2018، مایکروسافت اعلام کرد که نسخه جدیدی از Edge را بر اساس کروم و با موتور رندر گوگل ایجاد خواهد کرد. در آوریل 2019، سهم کروم از مرورگرهای وب در سراسر جهان به حدود 70 درصد رایانههای شخصی و بیش از 60 درصد از کل دستگاهها رسید. در 15 ژانویه 2020، مایکروسافت جدیدترین نسخه Edge خود را منتشر کرد و در ژوئن 2021، اینترنت اکسپلورر را برای همیشه متوقف کرد.
سومین جنگ مرورگرها:
و طبق گزارشاتی که اول این مقاله گفته شد آیا مایکروسافت در حال راه اندازی سومین نبرد بین مرورگر ها است یا خیر؟ آیا می تواند در برابر کروم که بخش زیادی از کاربران را در اختیار ود قرار داده است را کنار بزند و در صحنه باقی بماند و پیروز این میدان شود؟ شما چه فکری می کنید؟