

بیانیه مطبوعاتی CycloTech، مستقر در اتریش اعلام کرد که اولین پرواز آزمایشی طرح اولیه تاکسی پرنده منحصر به فرد خود را ( eVTOL ) با موفقیت به پایان رساند .
نمونه اولیه تاکسی پرنده یک نمایشگر 83 کیلوگرمی دارد که به جای پروانه های سنتی که در دیگر طرح های چند روتور اخیر دیده می شود، روتورهای Voith-Schneider را نشان می دهد.
این شرکت میگوید که این ویژگی منحصربهفرد به هواپیمای eVTOL آن، چابکی و کنترل بیشتری در هوا نسبت به سایر طرحهای تاکسی پرنده میدهد.
با CycloRotor آشنا شوید: یک هواپیمای فوقالعاده چابک eVTOL
روتورهای چرخ مانند CycloRotor eVTOL را به نزدیکترین چیزی که تا به حال به یک ماشین پرنده دیدهایم تبدیل میکند که در واقع، میدانید، شبیه یک ماشین است. هر ملخ در اصل یک لوله استوانه ای چرخان است که از تیغه های بال دار تشکیل شده است. همانطور که یک گزارش نیو اطلس در سال 2020 توضیح می دهد، که طرح، در واقع تقریباً 100 سال پیش ثبت اختراع شده است، اگرچه تا کنون هرگز استفاده نشده است.
برخلاف اکثر هواپیماهای سنتی eVTOL، که برای برخاستن و فرود، باید از حالت پرواز عمودی به حالت عادی صورت گیرد، سیستم محرکه CycloRotor eVTOL آزادی حرکت بیشتری را فراهم میکند و به آن اجازه میدهد به سرعت در هر جهتی پرواز کند. مشابه سیستم محرکه هلیکوپتر، زاویه پرههای CycloRotor در طول پرواز تغییر میکند و به آن اجازه میدهد به سرعت نیروی رانش خود را در هر جهتی و در محور چرخشی خود تغییر مسیر دهد.
CycloTech میگوید که تنها در ابتدای مسیر پیشرفت خود است و آزمایشهای پروازی زیادی قرار است انجام شود، اگرچه قصد دارد تاکسی پرنده پنج نفره را بر اساس نمونه اولیه فعلی خود توسعه دهد.
انقلاب تاکسی های پرنده تقریباً به اینجا رسیده است
در ماه نوامبر، Cyclotech همچنین در رسانه های اجتماعی اعلام کرد که در حال توسعه ” نسل جدید CycloRotor در سال آینده” است. اگرچه اطلاعات کمی در مورد پیکربندی یا تنظیمات روتورهای جدید ارائه کرد،اما این شرکت تصاویری را منتشر کرد و اظهار داشت که آنها “پیشرفت های عظیم” را نسبت به طراحی فعلی خود نشان می دهند.


انقلاب تاکسی های پرنده در راه است در این دهه با شرکت هایی مانند استارتاپ آلمانی Volocopter که ادعا می کند خدمات تاکسی پرنده خود را «طی دو سال» در پاریس و سنگاپور آغاز خواهد کرد.
با این حال، هنوز راه طولانی تا ساخت زیرساختهای مورد نیاز وجود دارد و کارشناسان هشدار میدهند که تنها 3 درصد از سرمایهگذاری در صنعت eVTOL تاکنون صرف زیرساختها لازم شده است. به منظور تسریع در توسعه این زیرساخت، هیوندای و استارت آپ بریتانیایی Urban-Air Port اخیراً اعلام کردند که قصد دارند با ایجاد و راهاندازی اولین فرودگاه شهری تاکسیهای پرنده کاملاً عملیاتی جهان معروف به “ورتیپورت”(vertiport) به نام “ایر-وان”(Air-One) به سرعت بخشیدن به روند ایجاد زیرساختهای تاکسیهای پرنده کمک کند. و 200 ورتیپورت برای تاکسی های پرنده خواهند ساخت .
با بسیاری از نمونههای اولیه منحصربهفرد که اولین آزمایشهای پروازی خود را در ماهها و سالهای اخیر انجام دادهاند – از جمله eMagic One – چه کسی میداند تاکسیهای پرنده تا دو دهه آینده چه شکلی هستند.