

یک شرکت تحقیقاتی تحت حمایت دولت بریتانیا، موسسه فناوری هوافضا (ATI)، یک هواپیمای مسافربری جدید با سوخت هیدروژن مایع به نام FlyZero را معرفی کرد.
ATI در بیانیهای مطبوعاتی خود میگوید، از نظر تئوری، این هواپیمای 279 نفره دارای عملکردی مشابه با یک هواپیمای سایز متوسط معمولی است، اما بدون تولید گازهای کربنی .
آینده هوافضا و هوانوردی
هواپیمای FlyZero یکی از انواع طیف وسیعی از هواپیماهایی است که توسط برنامه FlyZero طراحی شده است. این هواپیما، هیدروژن را در مخازن سوخت برودتی ذخیره می کند و آنها را در دمای منفی 250 درجه سانتیگراد (منهای 418 درجه فارنهایت) نگه می دارد. دو مخزن برودتی در عقب هواپیما قرار دارد، در حالی که دو مخزن کوچکتر در قسمت جلویی هواپیما برای حفظ تعادل هواپیما قرار میگیرد. این هواپیمای سایز متوسط دارای طول بال های 54 متری خواهد بود که هر کدام دارای موتور توربوفن هستند.
کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا در بیانیه ATI گفت: «این طرحها میتوانند آینده هوافضا و هوانوردی را مشخص کنند». با همکاری بخش صنعت، نشان میدهیم که پرواز بدون کربن واقعا میتواند امکانپذیر باشد، زیرا هیدروژن جایگزین سوختهای فسیلی معمولی خواهد شد.»
در بیانیه خود، ATI تخمین می زند که “هواپیماهای با موتور هیدروژنی از نظر اقتصادی بسیار کارآمدتر از هواپیماهای معمولی اواسط دهه 2030 به بعد خواهد بود.” ATI از زمان تاسیس آن در سال 2013، 1.95 میلیارد پوند (2.6 میلیارد دلار) بودجه دریافت کرده است که سهم 15FlyZero میلیون پوند از این بودجه است، این هواپیما به مسافران این امکان را می دهد که با همان سرعت و راحتی که امروزه توسط هواپیماهای مسافربری ارائه می شود، پرواز کنند.
کاهش انتشار کربن صنعت هوانوردی
نیروی محرکه هیدروژنی به عنوان یکی از امیدهای بزرگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هوانوردی، که تقریباً 2 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهد ، بیان می شود . جایگزینهای دیگر شامل سوختهای کاهشیافته برای هواپیماهای موجود و همچنین هواپیماهای پیشران الکتریکی است. در مورد دوم، فناوریهای فعلی باتری به اندازه کافی پیشرفت نکرده اند که به هواپیماهای برقی اجازه پرواز برای مدت زمان قابل توجهی را بدهند. به عنوان مثال، هواپیمای سبک الکتریکی آزمایشی ماکسول X-57 ناسا ، تنها می تواند 40 دقیقه در هر گردش، پرواز کند و بردی معادل 100 مایل با یک بار شارژ به آن را می دهد.
به منظور امکانپذیر ساختن هواپیماهای مسافربری هیدروژنی، باید در سالهای آینده کار زیادی برای ایجاد زیرساختهای سوختگیری فرودگاهی انجام شود. با توجه به اینکه شرکتهایی مانند: ایرباس، گفته هایی مبنی بر اینکه، قرار است تا سال 2035، هواپیمای خود با سوخت هیدروژنی ارائه کند، احتمالاً در سالهای آینده شاهد تغییر بزرگی در این مسیر خواهیم بود. همه اینها، البته، بخشی از تلاش گسترده صنعت هوانوردی برای کاهش انتشار گاز کربن، پس از آخرین گزارش IPCC در مورد تغییرات آب و هوایی است.